Nyt partnerskab skal bane vejen for flere naturoplevelser

DR, Friluftsrådet, Naturstyrelsen og Danske Naturhistoriske Museer går nu sammen om et landsdækkende tiltag, ’Vores Natur’. Med afsæt i DR’s store satsning på natur i 2020 vil organisationerne sammen styrke befolkningens lyst til at udforske den danske natur med støtte fra flere fonde.

Naturen i Danmark er storslået, berigende, barsk – og højst overraskende. Det kommer både store og små til at mærke meget mere til i 2020 – både på tv, men i allerhøjeste grad også ude under åben himmel. Med det landsdækkende initiativ ’Vores Natur’ får befolkningen ny viden, nye oplevelser og nye muligheder for selv at opleve Danmarks natur.

Forlænger tv-oplevelsen
Aktiviteterne vil udfolde sig i forlængelse af det hidtil mest ambitiøse tv-naturprojekt herhjemme, hvor DR med en række programmer vil bringe Danmarks natur helt tæt på befolkningen. Når DR i den stort anlagte serie ’Vilde Vidunderlige Danmark’ har vist et afsnit om dyrenes søgen efter en mage, opfostring af unger eller kampen mod fjender, kan seerne forlade sofaen og finde flere tilbud og oplevelser om samme emner ude i landet. Parterne bag Vores Natur vil således give befolkningen en oplevelse, der begynder på tv, men som fortsætter ude i det fri og på landets museer.

-De store dagsordener løftes ikke af DR alene, og vi står stærkere, når vi rækker ud og samarbejder med andre. DR’s store natursatsning i 2020 er en enestående mulighed for at prikke til seernes nysgerrighed og vække deres interesse for naturen, og med partnerskabet ’Vores Natur’ kan vi forlænge oplevelsen helt ud i naturen. Partnerskabet tilfører stor ekstra værdi for seerne med mere viden og mere inspiration end DR kunne præstere alene. For mig er tanken bag ’Vores Natur’ et godt eksempel på ægte public service, og jeg håber, at den samlede naturformidling sætter et markant aftryk hos store dele af befolkningen, siger direktør for Kultur, Børn og Unge i DR Henrik Bo Nielsen.

I ’Vores Natur’ kan befolkningen se frem til sjove oplevelser i Danmarks smukke og spændende natur, få sjældne kig under vandoverfladen, smage på naturen og opleve en magisk nat i naturen. Danskerne får også inspiration til at gøre naturen vild igen – uanset om man har en altankasse, en parcelhushave eller en hel skov – blandt andet via serien på DR ’Giv os naturen tilbage’ med Frank Erichsen, kendt fra serien Bonderøven.

Stærkt partnerskab bag oplevelser i det fri
Danske Naturhistoriske Museer bringer deres omfattende naturviden, udstillinger, forskning og aktiviteter i spil. DR Skole og DR Undervisning udvikler undervisningsmaterialer med samarbejdspartnerne, der fører eleverne rundt i skoven, ud på heden, ud til kysten og rundt i de danske fjorde – ud i vores danske natur. De mange statslige naturområder, som Naturstyrelsen forvalter landet over, vil danne rammen om masser af events. Partnerskabet inddrager en lang række andre organisationer i arbejdet med at udvikle og skabe aktiviteter i naturen.

-Når vi lægger kræfterne sammen, opstår der nye ideer og en langt større rækkevidde. Partnerskabet mellem DR, Friluftsrådet, Naturstyrelsen og Netværket af Naturhistoriske Museer er født ud fra ideen om, at flere mennesker skal have viden om og glæde og gavn af den danske natur og de mange muligheder, der er for at få oplevelser derude. Ved at bringe alle vores forskellige fagligheder i spil, kan vi vise befolkningen nye sider af vores fælles natur, som vi håber, vil inspirere folk til at opsøge naturen, siger Niels-Christian Levin Hansen, formand i Friluftsrådet, der er paraplyorganisation for 85 organisationer inden for natur og friluftsliv, hvoraf mange er med til at give danskerne nye oplevelser.

’Vores Natur’ bliver støttet af Nordea-fonden, AAGE V. JENSEN NATURFOND og 15. Juni Fonden med i alt 25 millioner kroner. Midlerne skal bruges til at udvikle konkrete aktiviteter og indsatser, som får danskerne ud i naturen i forlængelse af DR’s egen mediesatsning.
Han fortsætter:

– Med den helt ekstraordinære økonomiske opbakning fra Nordea-fonden, 15. Juni Fonden og AAGE V. JENSEN NATURFOND på i alt 25 millioner, har vi en enestående mulighed for at gøre 2020 til et særligt naturår og efterlade varige produkter til årene derefter.

Historieåret på DR som inspiration
I 2017 gennemførte Slots- og Kulturstyrelsen, Nationalmuseet og DR i samarbejde med landets museer, biblioteker og arkiver det landsdækkende initiativ ’Historier om Danmark’, som byggede videre på den omfattende interesse som DR’s tv-serie ’Historien om Danmark’ havde skabt. Ved hjælp af samarbejdspartnernes mulighed for at formidle danmarkshistorien lokalt, regionalt og nationalt blev befolkningens oplevelse af tv-serien forlænget. I alt mødte 2,7 millioner mennesker tilbud og initiativer fra ’Historier om Danmark’. De gode erfaringer med dette projekt har inspireret DR til at tage initiativ til ’Vores Natur.

“Vi glæder os til at invitere danskerne ud i naturen og ind på de danske naturhistoriske museer. Museerne vil åbne dørene og sammen med de øvrige organisationer bag projektet byde på spændende og nye måder at opleve den danske natur.”

”Når danskerne fem søndage i træk har nydt DR´s naturud-sendelser i bedste sendetid, inviterer vi alle ud i vores fælles natur, som i 2020 vil danne ramme om hundredevis af events. Naturstyrelsen forvalter over 1.000 statslige naturområder lige fra store naturperler til de helt lokale og nære naturområder, hvor alle har fri adgang, og vi håber, at endnu flere nu får øjnene op for det væld af oplevelser, de byder på.”

”Når vi lægger kræfterne sammen, opstår der nye ideer og en langt større rækkevidde. Partnerskabet samt det store netværk af organisationer og foreninger, som allerede er involverede, betyder, at vi skabe stor synlighed og vise befolkningen nye sider af vores fælles natur.”

”De store dagsordener løftes ikke af DR alene, og vi står stær-kere, når vi rækker ud og samarbejder med andre. DR’s store natursatsning i 2020 er en enestående mulighed for at prikke til seernes nysgerrighed og vække deres interesse for naturen, og med partnerskabet ’Vores Natur’ kan vi forlænge oplevelsen helt ud i naturen.”

”Indsatsen rækker ud i hele landet og inviterer alle til at møde og engagere sig i vores fælles natur. Vi er glade for, at så mange aktører – store som små – vil være med til at kaste lys på landets flotte natur. Det styrker vores kendskab og lyst til at komme ud i det fri.”

”Vores Natur er et vigtigt projekt for 15. Juni Fonden, der arbejder for bl.a. at øge kvaliteten og skabe en større bevidsthed om den danske natur blandt danskerne. Danskernes natur er trængt. Samarbejdet i Vores Natur med DR og en række nøgleinstitutioner omkring dansk natur er et meget vigtigt skridt til at sikre bevarelsen af, samt et bredt kendskab til, naturen omkring os.”

”Vores Natur rummer vigtige milepæle i forhold til indsatsen for vores natur og biodiversitet. I AAGE V. JENSEN NATURFOND glæder vi os over at indgå i flere samarbejder med DR og vores kollegaer for at bringe naturen i fokus.”

Charlotte Gylstorff
chefrådgiver, DR Kommunikation og Presse