Videnscenter om handicap igangsætter nyt 3-årigt projekt om tilgængelige naturstier

Projektet ”Natur for alle – tilgængelighedsmærkning af naturstier”, støttet af AAGE V. JENSEN NATURFOND og Friluftsrådet, skal over de næste tre år udvikle en tilgængelighedsmærkning, så flere mennesker med funktionsnedsættelser kan komme ud i naturen.

Projektet skal i samarbejde med mennesker med handicap, lodsejere og foreninger arbejde for at opbygge en ny database for tilgængelig natur og styrke udbredelsen af den over hele landet. Fokus skal ikke blot være på at lave en database for målgruppen til naturoplevelser, men også at sikre, at information om tilgængelighed bliver en del af andre natur- og stisider. På den måde vil adgangen til viden om tilgængelig natur blive langt mere udbredt.

Baggrunden for projektet er, at en stor andel af de danskere mellem 16 og 64 år som har en funktions-nedsættelse, er ufrivillige inde-mennesker. Det skyldes, at naturen – både den vildere og den plejede natur – ikke er tilgængelig for dem. Det skal projektet være med til at ændre ved at registrere og mærke naturstier over hele landet, så de bliver overskuelige og lettilgængelige for alle.

Projektet igangsættes pr. 1. juni 2021 og kører over de kommende tre år. Projektet er støttet af Friluftsrådet og Aage V. Jensens Naturfond. Projektet er kommet i stand i et samarbejde mellem Danske Handicaporganisationer, Friluftsrådet, Sammenslutningen af Unge med Handicap og Videnscenter om handicap.

”Naturen kan noget helt særligt og har været frirum under COVID19 for mange. Men der er desværre stadig en række barrierer for at mennesker med handicap kan nyde naturen på lige fod med andre. Her kan en mærkningsordning øge mulighederne. Fx er det vigtigt at vide hvor lang en sti er, hvis man er gangbesværet eller vide hvor stejle stigningerne er, når man er i kørestol”

– Sif Holst, Næstformand i Danske Handicaporganisationer

”Det er afgørende for os, at alle har gode muligheder for at komme ud i naturen. Der skal være gode adgangsmuligheder formelt, men også reelt, også for dem, der af den ene eller den anden årsag skal have en ekstra hånd for at komme ud. Derfor er vi glade for at støtte op om et projekt, der sætter fokus på mulighederne for at komme ud i naturen, øger tilgængeligheden og formidler mulighederne”

– Winni Grosbøll, Direktør i Friluftsrådet.

”I AAGE V. JENSEN NATURFOND har vi fokus på at sikre adgang for mennesker med funktionsnedsættelser i vores naturområder og til faciliteter, hvor det giver mening. En national tilgængelighedsmærkning og information om muligheder har længe været ønsket – og det får vi med dette projekt”

– Hanne Haack Larsen, direktør i AAGE V. JENSEN NATURFOND

”Naturen er et sted, hvor vi kan restituere, og hvor vi får fælles oplevelser. Det har det altid været, og er blevet det endnu mere det seneste år. Derfor er det blevet en endnu vigtigere opgave, som vi i fællesskab skal løfte, og som handler om, at også unge med funktionsnedsættelser oplever, at naturen er et sted for dem, og de kan være trygge ved at begive sig afsted, fordi naturen er tilgængelig, og der er viden om, hvor den er det.”

– Ditte Rejnholdt Rudolfsen, Sekretariatsleder i Sammenslutningen af Unge Med Handicap

”Naturen er en vigtig ramme for deltagelse, oplevelser og sundhedsfremme, og det at opholde og bevæge sig udenfor positive effekter på både krop og sjæl. Desværre er mange mennesker med funktionsnedsættelser er ufrivillige inde-mennesker. Som projektledere glæder vi os derfor til at komme i gang med at udvikle og udbrede tilgængelighedsmærkningen af naturstier, så flere mennesker med handicap får mulighed for tage del i naturoplevelser på lige fod med andre.”

– Dorte Nørrregaard, Centerchef i Videnscenter om handicap